onsdag 18. mars 2009

Uke 11

Denne veka har nesten berre vorte brukt til praktiske fag. Måndagen brukte me til hjorteforvaltning. Tysdagen var me i Grieghallen på Ungdoms Bedrift konkurranse. Halve onsdagen hadde me fag, resten av dagen brukte me på dei siste forberedelsane til snøholeturen med Fusa.
Onsdag ettermiddag kom 9 elevar og 2 lærarar frå Fusa Vidaregåande skule som skulle vera med oss på snøholetur. Me hadde ei teoriøkt for dei der me lærte dei om det å vera på tur om vinteren og korleis ein skal bygga ei snøhola. Torsdag morgon var alle pakka og klare for snøholetur. Sjølv om været ikkje var heilt topp, blei det snøhole tur likevel! Me haldt til i ein fin skavl ikkje langt frå Røde Kors hytta. Alle fekk bygd fine snøholer og alle sov i dei. Sjølv om det kom masse snø og mange var våte og kalde, var humøret på plass heile tida. Men alle var nok glade når me kom tilbake til Hangur-restauranten på fredagen og visste at det ikkje var lenge før me var nede igjen.
Alle hadde ein kjekk tur!

Uke 10

Mandag 02.03-09

Mandag er en av det 3 dagene i uken vi har praktiske fag, men nå fremmover skal vi ha om hjorteforvaltning, dette må alle som skal bli jeger vite om. Sånn er reglene. Det er lett og forstå for kan ikke bare ta på seg fargerike klær eller grønne for den del, kjøpe en hagel å legge på vandring i hagen til naboen og ikke vite hva, hvor, når en har lovt til å jakte. Osv. det er så mye å ta hensyn til å mye kunnskap å vite. Personlig synes jeg ikke en burde jakte med mindre en har behov for det, synes ikke det burde være en sport i alle fall;)
Jaja, uansett, vi hadde Rolf, den allmektige jegeren på jordbruken, som er vår læremester, vi satt og jobbet for oss selv, mens han sprang rundt om kring og fikset en del ting, men vi hadde det i vertfall kjekt, vi merket litt savnet på René og Daniel da, siden vi bare er 5 stk i klassen på VG2 og René hadde søkt om forlenget ferie og Daniel var dårlig. Så resten av oss, Åsne, Tor og meg (Karina) satt alene i klasserommet det minste på skolen faktisk og små jobbet for oss selv og snakket litt innimellom.

Tirsdag 03.03.-09

Tirsdag var en annen praktisk dag til Villmarksliv, dessverre var jeg syk denne dag, og av det eg fikk høre så var Åsne den eneste som møtte på skolen denne dagen =D jepp, hun var på ski tur med Benjamin, tror det var i Bavallen, fikk ikke vite så mye men snakket nå litt med Åsne klassens hønemor (smisk). Håper i vertfall det var kjekt er litt lei meg for att eg ikke fikk være med har vært mye sykdommer i klassen vår nå i det siste.

Onsdag 04.03-09

Onsdag er vanlig fag dag, det er de dagene vi har teoretiske fag som samfunnsfag, engelsk, gym og norsk. Vi hadde prøve i engelsk, og for så vidt fri resten av dagen, vi timene har blitt flyttet på og ingen fikk vite om det, så det var litt kaos og stressing og kanskje noen irriterte elever, uansett vi fikk tak i en lærer, Bolstad, men han hadde heller ikke fått høre om flyttingen på timene, så det var ikke stort å gjøre, men vi fant nå noe å jobbe med frem til kl 12, og resten av dagen hadde vi fri. Herlig.

Torsdag 05.03-09

Enda en teoretisk dag, var syk denne dagen også, men er en helt vanlig dag, eneste 2 timene som det skjer noe er vel i gym timene. Neida.

Fredag 06.03-09

Fredag, var sikkert en lang dag for resten av klassen, første delen av dagen var det forberedning av turen til Finse, det var en sånn røde kors, øvelses tur, der 1v & 2v skulle hjelpe til. Det er nesten som brannøvelser, det er for å gjøre folk så flinke som mulig på sitt fagfelt. Uansett alt måtte være klart før turen sa Ragne for folkene fra røde kors har ikke tid til venting, alt måtte gå på skinner, nullstress. Men sånn er det, for å haa mest mulig kontroll om minst kaos, så må ting være planlagt så godt som mulig, ting må ikke alltid gå på skinner, men vite i hvert fall hva du skal eller kan gjøre er en godt ting å ha med seg i tilfelle det skule skje noe=)

Det var uke 10 for 2V gjengen dette året. Ha en god helg!

Av: Karina Kimberley 2V

onsdag 18. februar 2009

Uke 7

Denne uken så ut til, på papiret, å bli en kjempe uke med mye skigåing, isfiske og andre ting som får en villmarkings hjerte til å banke. Men den gang ei.

Det ble en uke preget av sykdomsforfall og skader, noe som gjorde at det ble ganske store endringer i planene. Mandagen, der det var planlagt skitur, ble til en hel dag inne på skolebenken grunnet at det bare var undertegnede som kunne gå på ski. Dagen etter, på tirsdag, var det også planlagt å gå på skitur etter at vi hadde gjort ferdig noe arbeid med Ungdomsbedriften våres, noe som skulle vise seg å ta hele dagen.

Men det var heldig vis noen lyspunkter, og på onsdagen reiste vi på ski etter matpausen, så vi fikk i alle fall litt skigåing. Uken ble preget med mye sykdom, noe som selvfølgelig er synd, men som vi ikke helt kan kontrollere selv. Det ble heldig vis skigåing på fredagen også, selv om vi måtte være inne litt før mat.

mandag 9. februar 2009

Veke 4 19.-23.januar.09

Me er godt i gang etter nyåret og med snøforholda er det vel berre naturleg at me tilbringe ein del tid i bakken. Me starta veka med ein dag i Bavallen, der me fekk prøvd oss på ulike leiarroller på tur. Tysdagen prøvde me oss ut på isen på Lønavatnet, men me hadde ikkje fiskelukka med oss denne dagen, så det blei berre 1 fisk. Onsdag og torsdag gjekk med til dei nødvendige teorifaga. Fredag er nok ein dag ute, og denne fredagen var det telemarkteknikk i bakken som stod på planen. Det var ein flott avslutning på ei kjekk veke J

onsdag 22. oktober 2008

Uke 39

Måndag 22.sept.08
Hjortejakt stod det på planen. På grunn av sjukdom og skader var det berre to elevar denne dagen. Dei fekk vera med Rolf Loe på jakt. Dei gjekk i området rundt Preststølen som er ein av stølane til skulen.

Tysdag 23.sept.08
Open dag. Kvart år kjem dei som går i 10.klasse i Vossaområdet på besøk til alle dei vidaregåande skulane på Voss. Desse dagane var det me som skulle få besøk. Oppdraget eller målet for oss elevar her på skulen er å ”kapra” nye elevar til neste år. Me i 2.klasse på villmarkslina hadde laga til eit opplegg ute. Benjamin og dei som gjekk i 2v hadde laga til ein bildeserie frå turane dei hadde i fjor som me viste på ein dataskjerm under eit grindbygg ute. Me hadde og laga til med bål og sitteplassar rundt. Utpå dagen serverte me og pizza steikt på bålet. Nam! J

Me i 2v hadde ein kjekk dag og håpar at me fekk nokon nye søkarar.

Onsdag 24.sept.08
Påan igjen! Me starta der me slutta i går, med endå fleire 10.klassar på besøk. I dag hadde me og fisk som me serverte til dei. I tillegg til bileta som me viste og maten me serverte hadde me og spent opp ei line mellom to tre slik at dei som ville kunne få prøva det og. Det var mange blide og sprudlande gjester. Kanskje nokon me ser att til neste år?!

Torsdag 25.sept.08
Innedag. I dag har me vore inne og jobba. Me hadde ungdomsbedrift i dei 4 fyrste timane. Klassen vår har tenkt å laga ein kalender som produkt å selja med bilete som me har teke på turane våre. Håpar det vert bra! J
Etter lunsj var det tre timar norsk som stod på timeplanen. Me hadde om språk og språkhistorie.

Fredag 26.sept.08

Produksjon og tenesteyting. Guiding. Me hadde ansvaret for å laga til ein aktivitet for 1v. Det som var bestemt av lærarane var at det skulle vera ein elveaktivitet og at me skulle bruka heile skuledagen.
Me i 2v hadde bestemt oss for at me ville ta dei med på juv vandring. Det går ut på å vandre nedover elva, kun med våtdrakt, redningsvest og hjelm som hjelpemiddel. Me starta litt nedanfor Selheim og enda opp ved skytebanen på Bjørke.
Det var ein våt, litt kald og veldi kjekk tur! J
No er det haustferie!!

søndag 21. september 2008

Uke 38 - Fyre til Gudvangen

Denne uken var vi på en tredagers tur ilag med 1V som gikk fra Fyre til Flåm til fots, og videre fra Flåm og til Gudvangen i doble havkajakker. Dette var en tur som virkelig sturket samholder mellom de to klassene, og vi ble på kort tid en fin og sammensveiset gjeng.

Jeg har lyst til å fortelle om da vi besøkte Stigen gård, en fjellgård 300 m.o.h i nærøyfjorden. Det var vel ca. Halvparten av oss som tok den ekstra turen opp til stigen, opp den knallharde og stupbratte fjellsiden og opp til gården som ligger som en liten flekk i fjellsiden. Fra foten av fjellsiden stiller vi spørsmål ved hvordan noen kunne finne på og bo på slike plasser, det måtte da være bedre måter å drive gård på før i tiden? Vi begynte ferden vår rolig for vi visste av vår tideligere turerfaring at delv om 300 m.o.h ikke virket høyt, så var dette noe helt annet. Og det var det, og halveis oppe tror jeg vi alle kjente melkesyren godt å både lår og legger, spessielt etter 2 dagers gåtur dagene før. Jeg vet ihvertfall av jeg hadde melkesyren godt oppunder haken. Men vi kom da opp til slutt, med alle lemmene i behold.

Oppe blir vi møtt av Dee, som driver gården der oppe med stor suksess hvor han leier ut og varter opp med gode måltider og utendørs boblebad. Rekreasjonsverdien er stor og folk trives, noe som blir underbygget av at han har nærmere tre års ventetid på booking. Dee forteller historier og svarer på spørsmål og alle hører på med stor interesse, selv om det er så mye å se på. Npr en står ved foten av fjellet slår tanken deg at det må være forferdelig å bå slik, men når en kommer opp er det et nydelig landskap med en helt utrolig utsikt. Følelse av å stå på kanten av stupet er fraværende og en føler seg automatisk som hjemme.

Etter å ha sett oss om, fått i oss litt drikke og hørt gode historier er det på tide å dra hjem igjen. Det er kanskje ikke før en går ned en innser hvor bratt det egentlig er. Det skal ikke mye till før en ruller utfor, og om det skulle skje så ender ferden i fjorden under.